13 Ağustos 2016 Cumartesi

Nermine Memedova və Sinan Seid- Evlerinin Önü Yonca (Hikayesi )

zaman: Ağustos 13, 2016
Azerbaycan izleyicisinin sevgisini kazanan Sinan Said'in çok garip hayat hikayesi var. Bağdat şehrinde radyo sunuculuğu yapan, aslen Irak türkmeni olan Sinan Seid Bakü'ye 1958'de ele radyo sunucusu olarak davet edilir. Bir zaman sonra Bakü ona vatani gibi gelir. Gelirken eğitimi olmayan Sinan Seid yüksek öğrenimini de Bakude şehirde alır. O zamanlar bilmiyordu ki, ömrünün sonlarında gençliğinin Bakusunu çok özleyecek.

Sinan Said kendisini asıl Azerbaycanlı hissediyor, Azerbaycanı tüm varlığı ile seviyordu. Radyoda çalışmaya başlayan lider yakında Azerbaycan'da kendi sevgisine karşılık olarak büyük sevgi kazanır. Onu vatanı olarak yaptığı ülkede himaye ediyor, hem maddi, hem de manevi yardım ediyorlardı.

Sinan Seid harikulade sesi ile hem Arap dilinde olan haftalık programını seslendirir, hem haberleri okuyor, hem de Azerbaycan edebiyatının seçkin yazarlarının eserlerini Arapça'ya tercüme ediyordu. Öyle ki, Nermine Memmedova ile de tanışması burada başlıyor.

Azerbaycan sahnesinin Çalıquşusu

Ünlü Kiyasbeylilər soyundan Nermine Memmedovanın asıl adı Feride olup. Sonradan annesi "Çalıkuşu" romanındaki kahramanın onuruna konulan ismin kızının kaderine romandaki gibi etkileyebileceğini düşünerek adını değiştirir "Nermin" yapar. Gitgide isim deyişilerek "Nərmine" gibi oluyor.
Nermine Memmedova bestekar Tofiq Kuliyevin, Kenber Hüseynlinin, Cihangir Cahangirovun, Said Rüstemovun, Ramiz Mustafayev, Andrey Babayevin, Eşref Abbasovun, Ağabacı Rzayevanın şarkılarını ifa ediyor, gitgide "Ay ışığında", "Sirrimi bilmedin", "Alagöz", "Aman avcı "," Gilenar "," Hardasan yar "," İlk anılar "," Nar-nar "," Karanfil "," Dahası "şarkıları ile meşhurlaşır.

"Halk düşmanı" nin kızının zorlukları

Nərminə hanım 60'lı yılların başlarında annesinin soyundan olan aydın bir adam - Ramiz Kiyasbəyli ile evlenir ve bu evlilik onun tek çocuğu Sevinç (Sevinç Kiyasbeyli - şimdi Onkoloji merkezinde tıp doktoru, profesördür) doğar.

Nermine Hanım'ın babası Ağası beyin "halk düşmanı" damgası ile sürgün olunması onların ailesine mutsuzluk getiriyor, Nərminə okuldan ayrılmak zorunda kalıyor. Ama sonradan eğitimini sürdürüyor, BDU-nun Filoloji Fakültesi'nde Elövset Abdullayev, Ağamusa Ahundov, Yusuf Seyidov gibi profesörlerden ders alır. Yaklaşık aynı yıllarda Sinan Said de aynı üniversitenin gazetecilik fakültesinde eğitim alır. Ancak okudukları üniversitede birbirini tanımak şansları olmuyor. Radyoda olan tanismalari ile düet teklifi aynı saatlerde yapılır.


Sinan Said'in yakın dostu, sırdaşı Nahid Hacızade hatıralarında şarkının varoluş tarihini şöyle anlatır:

"Ona ikiodalı ev vermişlerdi. "İnturist" den kendi evine taşimisti. "Volga" arabasi alması da onu çok sevindirirdi.

Genel redaktorumuz hep söylerdi: "Sinan Said'i gözden kacirma. Gariptir, ondan ayrılma. Her akşam ona git. İstersen, onunla da kalabilirsin. Bekar adamsın. İkiniz de sıkılmazsınız ".

Akşamları Sinan Said  çay yapardi. Bu zaman o, dudakaltı tatlı, biraz da hüzünlü şarkılar okurdu. Bir parçası kulağımda seslendi: "Ninni, yavrum, ninni". O şarkıyı bitirmeden yalvardım:

- Sinan, qadan alım, bir de oku!

Bir kere dedim:

- Sinan, gel bu şarkıyı filme yazdır, her kes dinlesin. Biz ölüp gideceğiz, izin ver şarkı hatira kalsın, yaşasın.

Sinan Said  sasirarak:

- Beyim, sen ne konuşuyorsun? Ben spiker, gülerler bana. Sen bir görsen, duyaydin, Bağdat'ta, Kerkük'te bu şarkıyı nasıl okuyorlar? Onlardan sonra benim okumam gülünç görünür.

- Görünmez, efendim, görünmez. Kendin de görürsün ki, senin senin herkesin kalbini titretir.

Sinan Said gülümsedi:

- Beyim, belki de böyle yapalim. Sen bana bir şarkıcı kadın bul. Biz duet okuyalım. O zaman başka türlü seslenir bu şarkı.

Ben çok isimler çektim,Rübabe Muradova, Şövkət Elekberova, Sara Kedimova, Flora Kerimova… Daha kimlər, kimlər…

Sinan Said de bu şarkıcıları tanıyordu. Ancak hiç biri yureginden  haber vermedi.

Bir gün nerdense geliiyorduk. Radioada hor ansamblının konseri denemesi yapiliyordu. Solist Nermine Memmedova idi. Sinan Said benim kolumdan tuttu.

- Buldum, buldum. Bu hanım okuyabilir "Ninni yavrum" u. Kendisi de iyi okur.

Ben Nermine hanimi Sinan Səidlə tanışdirdim. Çok sevinse de, okumaya izin vermedi:

- Ben bu lehçe ile böyle tatlı okuyamam, - dedi.

Ancak nasıl oldusa kabul etdi. calismalar başlandı. Sinan Said de, Nərminə hanım da sarkiya yürekten yeltendiler. Son olarak, birkaç şarkı hazır bulundu.

Sinan Seid dedi:

- Bunları Kerkük hoyratları, daha doğrusu, Kerkük-Irak şarkıları adıyla verelim. izin ver ele bu adla da yaşasın "Kerkük-Irak şarkıları".

O zamandan beri bu şarkılar yaşıyor, sevilir.: "Okuyorlar Nermine Memmedova ve Sinan Seid" sözleri seslenenince herkes kulak verir ".

Onların birlikte okudukları "Ninni, yavrum, ninni", "Ben seni sevmişim, allam", "Altın yüzük", "Sevdi yar" şarkıları "Kerkük halk şarkıları" adı altında çekilen yazılır.


1990 yılında Sinan Seid, yedi yıl sonra - 1997 yılında ise Nermine Memmedova vefat etdi. Ama onların ifasında bize hatira kalan Kerkük türküleri  Azerbaycanlılar, tüm Türkçe konuşan halklar tarafından sevile-sevile dinlenilir.


evlerinin önü yonca
yonca kalkmış dam boyunca
boyu uzun beli ince

ninne yarım ninne
esmer yarım ninne
ninne ninne

evlerin ögü lale
saki doldur ver piyala
yoldaş olak düşek yola

ninne yarım ninne
esmer yarım ninne
ninne ninne

evlerinin ögü darçın
felek koymur gözüm açım (vallah açım)
seni alıp hara kaçım

ninne yarım ninne
esmer yarım ninne
ninne ninne

3 yorum:

Unknown dedi ki...

ninne anlamı ne?

Adsız dedi ki...

Allah rahmet eylesin mekanı cennet olsun

Dipper dedi ki...

Həə,maraqlıdır. Demək bunun həyat hekayəsi belə imiş

Yorum Gönder

 

DAN ULDUZU Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review